W Katowicach, równolegle z odbywającym się Europejskim Kongresem Gospodarczym, odbyła się debata dotycząca Przewozów Regionalnych.
W spotkaniu wziął udział Piotr Stomma, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, Stefan Jarecki, dyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, Krzysztof Mamiński, prezes Przewozów Regionalnych oraz Jarosław Kossowski, przewodniczący Rady Nadzorczej tej samej spółki.
Przedstawiciele ministerstwa przedstawili obecną sytuację Przewozów Regionalnych. Spółka pozyskała środki, dzięki którym, według zapowiedzi ministra, już w przyszłym roku może wykazać dodatni bilans, a w dalszej perspektywie osiągnie trwałą rentowność. Przewozy Regionalne podpisały umowę z Agencją Rozwoju Przemysłu SA na dokapitalizowanie spółki w kwocie ponad 770 mln zł. Uzyskane środki finansowe przeznaczone zostały na działania restrukturyzacyjne oraz spłatę zadłużenia wobec spółek z Grupy PKP.
Jak poinformował przedstawiciel ministerstwa, w ramach planu restrukturyzacji do 2018 roku zaplanowano ok. 600 mln zł na inwestycje taborowe (większość z nich ma pochodzić z kredytów bankowych) oraz obniżanie kosztów funkcjonowania spółki, co korzystnie wpłynie na poprawę jej kondycję.
– Obecnie Przewozy Regionalne mają na własność 21 zmodernizowanych w 2015 roku ezt typu EN57. Kolejne 20 sztuk modernizuje dla spółki Polski Tabor Szynowy poznański Cegielski i jest bardzo prawdopodobne, że po zakończeniu prac wejdą one w skład taboru PR (więcej na ten temat czytaj
TUTAJ). planuje się także zakup 3 nowych autobusów szynowych i, co jest nowością, 7 nowych ezt.
Realizowany obecnie plan restrukturyzacji zakłada osiągniecie trwałej rentowności przez spółkę oraz poszerzenie pola działalności o dodatkowe obszary usług. Marszałkowie zastrzegli, by w procesie restrukturyzacyjnym jako priorytet traktować dobro i komfort pasażerów, dla których obsługi spółka została powołana – czytamy w komunikacie prasowym województwa śląskiego.